Grupa żłobkowa

Nasze motto

 

„Z bezpieczeństwem, radością i zabawą poprzez świat” Dlaczego właśnie tak? Jesteśmy świadomi tego, że powierzacie nam Państwo swój największy Skarb, dlatego zapewnienie poczucia bezpieczeństwa jest w stosunku do Państwa, jak i Waszego Dziecka dla nas priorytetem. Dlaczego zabawa? …bo to podstawowa forma działalności dzieci. Dzięki niej zaspokajamy to, co dla naszych pociech najważniejsze:

 

– Baraszkowanie i swoboda
– Radość i beztroska
– Odkrywanie i przeżywanie własnych osiągnięć, ale także granic
– Rozwijanie talentów

Dla kogo?

 

Do grupy żłobkowej przyjmujemy dzieci w wieku od ukończenia roku do osiągnięcia przez nie gotowości do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej.

 

Należy tutaj podkreślić, że różnice indywidualne na tym etapie rozwoju są ogromne i szczególnie zauważalne po osiągnięciu kolejnych „kroków milowych” w różnych obszarach życia dziecka: od motoryki, psychofizyki przez rozwój mowy do ekspresji uczuć. Kompetencje społeczne dziecko nabywa już od momentu narodzin – natomiast gotowość do budowania relacji w grupie przychodzi później.

 

Kiedy? Czasem 1,5-roczniak potrzebuje trochę więcej czasu z mamą, czasem dziecko już po skończeniu 12miesięcy chce „iść w świat”. Miej oczy otwarte i obserwuj – możemy Ci w tym pomóc na zajęciach warsztatowych, dniach i zajęciach otwartych lub w indywidualnej rozmowie.

Jak przebiega adaptacja?

 

Szczególnie ważnym tematem jest dla nas czas adaptacji. Zależy nam nie tylko na zapewnieniu dzieciom zaspokojenia ich podstawowych potrzeb, ale również odpowiedniego poziomu poczucia bezpieczeństwa. Wiemy, że bez poczucia komfortu w otaczającym środowisku – rozwój dzieci jest zakłócony, a często wręcz niemożliwy.

 

.Dziecko buduje swoje poczucie stabilności w otoczeniu przy pomocy rodzica, a następnie przez opiekuna.

 

Pierwszym etapem adaptacji jest zapoznanie się z miejscem. Na początek aranżujemy spotkanie z samymi rodzicami, żeby móc szczegółowo zapoznać rodzica z zasadami panującymi w placówce a także odpowiedzieć na wszystkie nurtujące go pytania.

 

Kolejny etap to udział w aktywnościach placówki. W miarę oswajania się z nowym miejscem i osobami dziecko zaczyna akceptować nowe środowisko, zaczyna budować relacje z opiekunami i innymi dziećmi. Rodzice mogą stopniowo wycofywać się z udziału w aktywnościach z dzieckiem, mając taki kontakt jakiego oboje potrzebują.

 

Kolejną fazą jest powolne przyzwyczajanie dziecka do nieobecności rodzica. Przejście do tego etapu wymaga wspólnych ustaleń zarówno pomiędzy rodzicami i opiekunem, ale także pomiędzy rodzicami i dzieckiem. Wspólnie ustalamy, że rodzic wychodzi początkowo na krótkie, a następnie na coraz dłuższe okresy czasu (15min, 30min, 1h, itd.). Przekazujemy dziecku informację w taki sposób, żeby zrozumiało („Mama idzie na kawę, wróci jak skończymy układać klocki”, „Tata przyjdzie po Ciebie po obiadku/podwieczorku”). Musimy się upewnić, że dziecko zrozumiało komunikat i przyjęło go do wiadomości. Czasem, będzie potrzebowało, żeby odwlec ten moment w czasie, bo nie będzie gotowe na rozłąkę. Jest to mechanizm całkowicie naturalny i częsty. Ważne, aby okazać mu zrozumienie i akceptację.

 

Należy zaznaczyć, że przebieg adaptacji jest kluczowy w budowaniu relacji dziecka z przyszłym wychowawcą. Stąd tak istotne jest porozumienie się pomiędzy rodzicami a opiekunami i ustalenie wspólnej ścieżki przebiegu adaptacji. Należy tu również podkreślić, że wraz z dzieckiem do nowej sytuacji przyzwyczajają się rodzice. Często są to ich pierwsze doświadczenia związane z placówką typu żłobek czy przedszkole. Ważne jest, aby rodzic miał pełną wiedzę na temat reguł panujących w placówce, zgadzał się z ich podstawowymi założeniami a także akceptował je i był gotowy na przekazanie dziecka pod opiekę wychowawców.

Program edukacyjny

 

Poza przytulaniem, brykaniem i czytaniem zapewniamy dzieciom szereg zabaw edukacyjnych niezbędnych dla ich prawidłowego rozwoju:

 

  • zabawy muzyczno-ruchowe (m.in. gimnastyka małego smyka, tańczymy, śpiewamy i uczymy się przy tym tekstów piosenek i wierszyków),
  • zabawy plastyczno-techniczne (malujemy, rysujemy i tworzymy)
  • zabawy edukacyjno-wychowawcze (uczymy się grzecznych zachowań i zwrotów, pożegnanie z pieluchą, jedzenie łyżeczką, picie z kubeczka, higiena osobista, mini savoire vivre),

 

Z wyprzedzeniem przygotowujemy temat przewodni danego tygodnia i zgodnie z nim opracowujemy szczegółowy plan zajęć na poszczególne dni. Wszystko to odbywa się w domowej atmosferze i jest prowadzone pod okiem troskliwych cioć.

Plan dnia

 

W ciągu dnia staramy się jak najlepiej opiekować Twoim dzieckiem. Dbamy o jego rozwój emocjonalny, ruchowy i społeczny. Uczymy przez zabawę.

Nasz dzień:

 

  • śpiewamy piosenki
  • tańczymy
  • uczymy się rymowanek
  • lepimy z plasteliny i ciastoliny
  • rysujemy, malujemy
  • poznajemy zabawki edukacyjne
  • jeśli pogoda dopisuje, codziennie wychodzimy na spacer
  • zachęcamy dzieci do drzemki,
  • zostawiamy dzieciom dużo czasu na wspólną zabawę bez naszej ingerencji, obserwujemy wtedy, co dzieci lubią najbardziej i wykorzystujemy taką wiedzę w proponowanych przez nas zabawach

 

Co jest dla nas szczególnie ważne:

  • każdego dnia stymulujemy rozwój dzieci
  • uczymy podstaw higieny i samodzielności
  • uczymy bycia w grupie
  • wybieramy i czytamy tylko pozytywne i wartościowe bajki

 

Dostosujemy się przede wszystkim do dzieci, ich nastroju i potrzeb, czekamy także na wszelkie sugestie i uwagi rodziców.